Stres

Stres

Stres je běžnou součástí života v různých situacích. Jedná se o reakci na vnější nebo vnitřní podněty, které vnímáme jako výzvu, ohrožení nebo změnu. Stres může být způsoben pracovním vytížením, školními zkouškami, finančními problémy, rodinnými záležitostmi, zdravotními obtížemi nebo dokonce změnami ve společenském prostředí.


Stres může mít fyzické i psychické projevy. I když je stres normální reakcí organismu na stresory, dlouhodobý a přetrvávající stres může mít negativní dopad na naše zdraví a pohodu. Chronický stres je spojen s rizikem vzniku různých zdravotních problémů, jako jsou srdeční a cévní choroby, poruchy spánku, vyhoření, úzkostné poruchy a dokonce i depresivní stavy.


Příznaky se mohou lišit u jednotlivých lidí, zde je 5 nejběžnějších:

  1. Fyzické příznaky: Mezi fyzické příznaky stresu patří například zvýšený srdeční tep, zvýšený krevní tlak, bolesti hlavy, svalové napětí, nevolnost, zažívací problémy, únavu nebo nespavost. Mnoho lidí také pociťuje zvýšenou chuť k jídlu nebo naopak ztrátu chuti k jídlu.
  2. Úzkost a podrážděnost: Stres často vyvolává pocity úzkosti, napětí nebo nervozity. Můžete se cítit podráždění nebo vysoce napjatí i v situacích, které by normálně takovou reakci nevyvolávaly. Malé věci vám mohou připadat přehnaně důležité a můžete mít potíže s vnitřní nepohodou.
  3. Problémy se soustředěním: Stres může ovlivnit vaši schopnost soustředit se a zaměřit se na úkoly. Můžete si všimnout, že se vám špatně udržuje pozornost, zhoršuje se vaše paměť nebo máte problémy s rozhodováním. To může mít negativní dopad na vaši produktivitu a výkon.
  4. Emoční změny: Stres může způsobit výrazné emoční změny. Můžete se cítit smutní, přeplnění emocemi, neklidní nebo vyčerpaní. Některé osoby se mohou cítit znepokojené, depresivní nebo mít návaly paniky.
  5. Sociální izolace: Když jste pod vysokým stresem, můžete cítit potřebu se uzavřít do sebe a izolovat se od ostatních lidí. Může se vám zdát obtížné udržovat sociální vztahy a zapojovat se do společenských aktivit, což může vést k pocitu osamělosti a izolace.


Je důležité si uvědomit, že tyto příznaky mohou být také způsobeny jinými faktory a nemusí automaticky znamenat, že jste vystaveni stresu. Pokud však pozorujete některé z těchto příznaků pravidelně a mají negativní vliv na váš život, je vhodné se zamyslet nad zvládáním stresu a případně vyhledat podporu u odborníka. Pokud se potýkáte se stresem, neváhejte využít možnosti kontaktovat psychologa přes platformu Mám lékaře. Objednání k online psychologovi je rychlé a diskrétní.



Odborníci, kteří vám mohou pomoci

Mgr. Markéta Mohamedová
star star star star star
(17)
person Dospělí, náctiletí, děti
done 7 let praxe

Hledáte psychologa na míru v češtině, angličtině nebo holandštině? Bojíte se udělat první krok? Ten totiž bývá nejtěžší. Společně najdeme tu správnou cestu pro vás.

Mgr. Martina Adamcová
star star star star star
person Dospělí
done 2 roky praxe

"K šťastnému životu stačí jen velmi málo; vše je ve vašem způsobu myšlení." - Marcus Aurelius

Mgr. Petra Svatoňová LL.M.
star star star star star
(5)
person Dospělí, náctiletí
done 13 let praxe

Někdy stačí málo, aby se změnil celý svět. Nečekejte, začněte měnit ten váš už dnes.

Mgr. Soňa Šafářová
star star star star star
(4)
person Dospělí
done 5 let praxe

Specializuji se především na témata Vašeho pracovního života: stres, vyhoření, pracovní změny, konflikty na pracovišti, problémy s efektivitou a motivací, work-life balance, atd.

Mgr. Taťána Koloničná
star star star star star
person Dospělí, náctiletí
done 2 roky praxe

"Někdy je toho na nás moc. Jsem tady s Vámi a můžeme si tou cestou projít společně."

Mgr. Jan Schikora
star star star star star
(28)
person Dospělí, náctiletí, děti
done 2 roky praxe

Pomáhám s krizovou intervencí, řešením složitých situací, trénováním komunikace a prací se stresem.